Word gezonder door rustiger te ademen

Buteyko en hyperventilatie

Chronische hyperventilatie (CHV) houdt in dat je voortdurend te snel en te diep ademt. Ook al heb je nooit een aanval van hyperventilatie gehad, toch kun je zonder dat je het weet te veel ademen, vooral ’s nachts. Letterlijk betekent hyperventilatie: te veel (hyper) ademen (ventilatie).

Een natuurlijk middel tegen chronische hyperventilatie

Hyperventilatie is dus te veel ademen. Vaak zorgt alleen het denken aan je ademhaling ervoor dat het oncomfortabel aanvoelt. Hierdoor kun je last hebben van snelle en diepe ademhalingen (het happen naar adem en overmatig gapen), zuchten, luchthonger, hartkloppingen, een drukkend gevoel in de hartstreek, duizeligheid, tintelingen, hoofdpijn en angstgevoelens.

Door in te ademen leveren we zuurstof aan ons lichaam. Door uit te ademen wordt het door ons lichaam geproduceerde CO₂ (ook wel koolzuur of kooldioxide genoemd) afgevoerd. Mensen die te veel ademen, ademen (veel) meer CO₂ uit dan gezond is. Ter compensatie wordt daardoor weer extra diep ingeademd. Hierdoor kunnen mensen met hyperventilatie net zo intens ademen als een gezond persoon die aan het rennen is.

Verborgen hyperventilatie

Bij hyperventilatie denken veel mensen aan hysterisch ademhalen en zelfs aan het ademen in een zakje. Dit idee is achterhaald. Vaak is er sprake van verborgen hyperventilatie, maar zijn de klachten niet minder. Je hebt zelf niet het idee dat je veel of diep ademt. Ongemerkt staat er toch veel spanning op jouw ademhaling. Alleen het denken eraan, kan er al voor zorgen dat het oncomfortabel aanvoelt.

Overigens is het idee van een zakje voor de mond en neus niet eens zo slecht. Je weet gelukkig dat er al genoeg zuurstof in het bloed aanwezig is. Het punt is dat je door het overmatige te veel CO₂ verliest en daardoor kan de zuurstof niet worden afgegeven aan de cellen van de organen. Dus: hoe hoger CO₂, hoe beter de zuurstof naar de cellen kan. Door in het zakje te ademen verhoog je je CO₂.

Wat je leert tijdens de Buteykotraining

Tijdens Buteykotraining leer je hoe jij zelf jouw CO₂ kunt verhogen. Je leert om te ademen die past bij de inspanning. Dus, bij weinig inspanning adem je minder en rustig. Beweeg je intensief, bijvoorbeeld met sporten, dan adem je wat dieper.
Doordat je leert automatisch kalmer te ademen, voel je je ook rustiger. Je zult beter met stress om kunnen gaan en je hyperventilatie wordt minder of verdwijnt. Bovendien zul je minder vatbaar zijn voor stress, versterk je je immuunsysteem en ga je merken dat je meer energie hebt.