Word gezonder door rustiger te ademen

Gierst, wat is dat?

Je kan weken zonder voeding
Je kan dagen zonder drinken
Je kan slechts enkele minuten zonder ademen

Het is heel goed om je bewust te zijn van je voeding, maar het allerbelangrijkste is dat je je bewust bent van je ademhaling. Dan ben je je opeens van heel veel meer bewust! Als je je adem eenmaal kunt aanvoelen, kun je veel meer aanvoelen. Op het gebied van voeding begin je vanzelf alles te weigeren dat de ademhaling verstoort en dieper maakt, zoals te veel eten. Want net als te veel ademen, is ook te veel eten niet goed. Net als rustig en minder ademen is het goed om rustig en minder te eten.

Volgens Dr. Buteyko vergoot het eten van gierst de vitaliteit en is het goed voor de longen. Gierst is het oudste graan van de wereld. Omdat het relatief nog weinig bewerkt is, herkennen onze darmen deze oergraan dan ook goed. Bovendien is het glutenvrij. Gierst zit boordevol voedingswaarden zoals vezels, kalium en een zeer hoog magnesiumgehalte. Het is aangetoond dat diabetici baat hebben bij het eten van met name gierst. Volle granen blijken de bloedsuikerspiegel goed te reguleren.

Wat voor mij het allerbelangrijkste is, is dat gierst vooral heel lekker is. Je kunt het gebruiken als vervanger van rijst, verwerkt in een salade en zelf houd ik ervan om een aantal keer in de week te beginnen met gierst als ontbijt. De meeste recepten geven aan dat je gierst 20 minuten moet koken, maar ik vind de gierst na 5 minuten koken het lekkerst. De gierst een nachtje laten weken kan ook. Dr. Buteyko at het zelfs rauw, gemalen met de koffiemolen.
Houd je van hartig, dan kun je er na het koken een klontje roomboter of olie bij doen. Lekker op smaak brengen met peper en zout. Vervolgens kruiden toevoegen waarvan je houdt: dille, peterselie, dragon of basilicum. Je kunt het zo gek maken als je wilt. Misschien houd je van cherrytomaatjes, olijven, rucola of pijnboompitjes. Ben je een zoetekauw? Dan is het lekker om te combineren met gebakken appel, kaneel, krentjes en een paar nootjes. Bosbesjes en honing is ook een optie.

De meeste recepten kun je vinden op www.gierst.com Een echte aanrader!
Geniet ervan en eet het op zonder haast!