Word gezonder door rustiger te ademen

Buteyko en angst- en paniekaanvallen

Hartkloppingen, zweten, trillen, duizeligheid en ademhalingsproblemen (hyperventilatie) zijn lichamelijke gevoelens die veel voorkomen bij een paniekaanval. Alles lijkt onwerkelijk. Je denkt daardoor dat er iets ergs zal gebeuren, dat je gek wordt, flauw zal vallen of een hartaanval krijgt. Die gedachten maken je nog banger waardoor je nog dieper ademt en daardoor raak je nog gestresster.

Een natuurlijk middel tegen angst- en paniekaanvallen

De Buteykotraining is er op gericht de ademhaling geleidelijk rustiger te maken. CO₂ (ook wel koolzuur of kooldioxide genoemd) is een heilzame stof. Wist je dat de CO₂ een kalmerend effect heeft op angst- of paniekaanvallen? Deze CO₂ wordt door ons lichaam zelf aangemaakt. Echter, bij overmatig ademen stoten we hiervan te veel uit tijdens het uitademen. Doordat je in een cirkel van angst zit, lukt het niet om te ontspannen en hieruit los te breken.

Wat je leert tijdens de Buteykotraining

Tijdens de Buteykotraining leer je stap voor stap de ademhaling rustiger te maken. Dit doen we door de focus te leggen op de ontspanning van jouw spieren. Het is belangrijk dat je uit je hoofd gaat en jezelf beter leert aanvoelen. Met goede oefeningen en begeleiding zal de nieuwe, gezonde ademhaling je nieuwe natuur worden, zonder dat je daar bij na hoeft te denken. Door deze nieuwe ademhaling wordt de kans op een angst- of paniekaanval al snel kleiner en kleiner. Bovendien zul je minder vatbaar zijn voor stress, versterk je je immuunsysteem en zul je merken dat je meer energie hebt.